Rossignol

Fra krise til fremgang

Lønnsomhetsguiden – tipsene for å snu bedriften

Hva kan din bedrift gjøre for å lokke til seg toppinvestorer? Og hva gjør andre for å få en jevnere kontantstrøm, uavhengig av sesong? Lønnsomhetsguiden avslører hva investeringsselskapene vil ha, hvordan du kan stressteste kontantstrømmen din på beste måte og gir deg flere andre tips om hva du kan gjøre for å snu virksomheten.

For å laste ned guiden, fyll ut skjemaet og klikk på "Sende".

Banktrøbbel holdt på å felle Rossignol

For noen år siden satt den franske skiprodusenten fast i en finansiell revesaks med 12 ulike banker. En kombinasjon av factoring og lagerfinansiering ble redningen av det ærverdige selskapet i Grenbole.

– Da jeg tok over Rossignol i 2008, var bedriften i prinsippet bankerott. Juridisk sett eksisterte den fortsatt, men den finansielle situasjonen var ekstremt kritisk, sier Rossignols adm.dir., Bruno Cercley.

Timingen kunne ikke ha vært dårligere da den utdannede flyingeniøren, midt under den globale finanskrisen, valgte å kjøpe ut den tradisjonsrike skibedriften fra den daværende eieren Quiksilver.

– Vennene mine sa at jeg var gal. Bedriften var død, dette kom ikke til å gå bra. Jeg trodde likevel at det fantes en sjanse, at det fortsatt var mulig å redde Rossignol.

Men det så mørkt ut. Rossignol var i ferd med å blø seg ihjel. Finansene var nok til å holde virksomheten gående et halvt år, deretter ville pengene ta slutt og med dem bedriftens da 101 år lange historie.

– Hver dag var en kamp. Vi visste ikke om vi kom til å overleve til neste dag. På et tidspunkt var det så ille at vi tapte rundt 200 000 euro i døgnet. Men hver morgen våknet jeg og tenkte: Jeg skal snu dette!

Det var en tøff tid. Men Bruno Cercley gav ikke opp, han var overbevist om at han og hans kolleger kunne snu situasjonen. Og det var nettopp det de gjorde. 12 år senere har Rossignol igjen inntatt teten i bransjen.

Bankene satte stopp for veksten

Rett utenfor ”Alpenes hovedstad”, Grenoble, ligger hovedkontoret som er Rossignols pulserende hjerte. Det er her – i bygningen med en arkitektur inspirert av de omgivende alpetoppene – de håndproduserer ski til noen av verdens beste alpinister. I etasjen over verkstedet designes utstyr som skal sikre Rossignols fremtid som industriens nytenkere.

Selv om reisen ble vellykket til slutt, har finansieringen vært en utfordring.

– En stund hadde vi 12 banker med 14 ulike løsninger. Noen av dem finansierte varelageret mens andre håndterte fordringer. Det var en skikkelig hodepine, sier Frederic Regert, Rossignols CFO.

Det var ingen tilfeldighet at Rossignol havnet i hendene på 12 ulike banker. Strategien var å knytte seg til lokale, franske aktører i et håp om at det ville gjøre det enklere for økonomiavdelingen. Men i takt med at antallet banker økte, ble småting som papirarbeid, ekstraavgifter og ulike kontaktpersoner til omstendelige prosjekter.

Et annet problem, mener Frederic Regert, var at bankene ikke fullt ut forstod deres virksomhet. Ikke minst omstendighetene med en sesongbetont virksomhet, og de ødeleggende effektene det kan ha på kontantstrømmen.

– I vintersportindustrien må du forberede produktene dine ett år før de når markedet. Det innebærer at finansieringen må ligge tolv måneder i forkant. Vi har det samme problemet på klessiden. Det er mye penger som du må ligge ute med, i lang tid, før produktene når kundene og du kan fakturere, sier Regert.

I 2017 forberedte Rossignol en stor organisk vekst i klessegmentet og vurderte samtidig mulighetene til å etablere seg på andre markeder. For å gjennomføre dette krevdes det god finansiering og store investeringer. Men med 12 banker på slep var alle strategiske manøvrer tungrodde.

– Vår utfordring var å få den fleksibiliteten som krevdes for å nå den organiske veksten. Akkurat da var det komplisert å ha 12 banker. All styring ble kompleks og vi opplevde mange begrensninger og hindringer.

Situasjonen var fastlåst. Virksomheten gikk utmerket, men finansieringen for å ta neste steg fantes ikke der. Det ble stadig mer uholdbart.

En uventet løsning

Kanskje er det ironisk at Rossignol – et varemerke så tett forbundet med utforkjøring – hadde kjørt seg fast i en tregtflytende bankrøre. Bruno Cercley som hadde kjøpt opp bedriften i 2008 og reddet den fra en sikker undergang, stod nå ved enda et veiskille: Skulle han la bedriften fortsette i samme takt og risikere å stagnere, eller våge å prøve noe nytt?

– Vi hadde et desperat behov for én enkelt partner som kunne finansiere både varelager og fordringer. Det vi behøvde for å løse vekstspørsmålet, var én partner, en inngangsport med én kontakt. Så vi gikk ut på markedet og lette, sier Frederic Regert.

Løsningen fantes der. Men den kom fra uventet hold. Sverige.

– Ikke nok med at Collector forbedret vår finansiering. De forstod også vår virksomhet og problemene med sesongvariasjonen. Bankene som vi hadde tidligere, gjorde ikke det, sier han.

Factoring og lagerfinansiering en uslåelig kombinasjon

Sammen med Rossignols økonomiavdeling kunne Collector Bank sette seg inn i den finansielle problematikken og utarbeide en løsning for helheten. I avtalen inngikk tjenester som factoring, lagerfinansiering, leiegaranti og også å agere som strategisk partner ved oppkjøp av andre virksomheter.

– Collector gav oss en veldig fleksibel finansiering. I 2018 lovet de å støtte oss i vår organiske vekst, og allerede ett år etter at vi hadde underskrevet avtalen, hadde vi nådd målene. Det var langt over forventningene, sier Regert.

Med den nye bankløsningen kunne Rossignol stabilisere kontantstrømmen og dessuten agere raskt på nye vekstmuligheter. Å skalere ned til bare én bank fikk også positiv innvirkning på den daglige virksomheten.

– Vi kvittet oss med en enorm administrativ byrde da vi helt plutselig kunne løse alle spørsmål med én kontakt i stedet for tolv.

Hvilke råd har så Rossignols økonomisjef til andre bedrifter som befinner seg i en lignende situasjon?

– For fire år siden hadde jeg ingen anelse om at Collector Bank eksisterte. Så mitt råd er å ta deg tid til å finne en ekte partner. En bank som virkelig forstår deg og din bransje, sier Frederic Regert.

Det var ingen selvfølge å gå over til Collector Bank. For den franske skiprodusenten innebar det at de måtte avvike fra den opprinnelige strategien: å beholde alle banker i en geografisk nærhet.

– Det virker kanskje merkelig å samarbeide med et selskap som Collector Bank, som befinner seg så langt unna – i Sverige. Men når det virkelig gjelder, er de veldig nær deg og din virksomhet.

Relaterte artikler

Få raskt betalt med factoring

Finn ut hvor mye din bedrift kan få betalt når vi tar over kundefordringer med factoring.

Oppgi størrelse på selskapet
  • 0
Oppgi antall kredittdager
Frigjør opptil
I regneeksempelet har vi regnet med en finansieringsgrad på 100 % for finansiering av kundens reskontro. Finansieringsgraden avhenger av kredittkvaliteten i reskontroen og kan variere fra kunde til kunde. De fakturaene Collector velger å finansiere skjer vanligvis med 100 %, med avdrag for finansielle kostnader. Ved en årlig omsetning på 24 MNOK og betalingsvilkår på 30 dager innebærer det 24* 30/360 = 2 MNOK i frigjort kapital.

Kom i gang med factoring

Vi trenger å vite litt mer for å kunne presentere hvordan factoring kan hjelpe nettopp din bedrift.

  • Obligatorisk felt

  • Obligatorisk felt

  • Ikke gyldig organisationsnummer

  • Obligatorisk felt

  • Obligatorisk felt

  • Obligatorisk felt

  • Ikke gyldig personnummer

  • Obligatorisk felt

  • Obligatorisk felt

  • Ikke gyldig telefonnummer

  • Obligatorisk felt

  • Ikke gyldig e-postadresse

CASEN I KORTE TREKK

For den legendariske skiprodusenten Rossignol, lenge plaget av tregtflytende finansiering, var bankskiftet en redning.

Bakgrunn
Rossignol hadde 12 banker med 14 ulike løsninger.
Strategien: knytte seg til lokale, franske aktører.

Problem
- Kompleks administrasjon
- Dyre tilleggsavgifter
- Ikke rom for vekst

Løsning
Avvike fra strategien til lokale banker.
Skalere ned fra 12 banker til én - Collector Bank.
En kombinasjon av tjenester som factoring, lagerfinansiering, leiegaranti, og også agere strategisk partner ved oppkjøp av andre virksomheter.

Utfall
+ Jevnere kontantstrøm
+ Høyere kreditt
+ Økt vekst
+ Finansiell fleksibilitet

Rossignol, optimerad finansieringsmodell med Collector Banks företagsfinansiering.